Ny side: Oldenborg3.com

søndag 12. april 2015

Seier i pre-seasons siste (og første!) treningskamp! Og Erlend scorer mål!

Treningskamp:
Oldenborg 3 vs Skeid 2
Muselunden Kunstgress
Lørdag 11.04, kl 10.15(!)
5-0 til Oldenborg 3
Målscorere: 1-0 Kjell (15.) (Preben), 1-1 (20.), 2-1 Per (55.) (Anders), 3-1 Per Markus (65.) (Kjell), 3-2 (80.), 4-2 Selvmål (86.) (Anders), 5-2 Erlend(!!) (90+2.) (Erik)

"Nye" Oldenborg 3 med seier i sin første kamp i 2015! Fem ulike målscorere!



"Early kickoff" er sjelden en favoritt for fotballspillere. Hver lørdag i England innledes Premier League og Championship-rundene med en kamp som starter i 13-draget. Spania drar den enda lenger, og gjør at spanske supportere må velge mellom siesta eller kamp kl 12. Flere profesjonelle fotballspillere sier at de liker bedre kamper som starter litt senere. Det sies at man kan klage på de meste; selv disse gutta som tjener millioner synes det blir i tidligste laget å starte lørdagen på denne måten

Tenk da hva en gjeng ikke-profesjonelle fotballspillere tenker og føler når de møter opp på kunstgresset på Muselunden (opprinnelsen til dette navnet ønsker undertegnede ikke å spekulere i) kl 09.45 lørdag 11.april for å varme opp i 5-6 små varmegrader. Det var duket for første og siste treningskamp før serien ruller i gang 15.april. Motstander var Skeid 2 fra 8.div. "Vent," sier du; "Skeid 2? Den tidligere tippeligaklubbens 2.lag?" Men, dette har en veldig plausibel forklaring * (fotnote 1)

Etter et lovlig langt transfervindu, fikk Oldenborg 3 endelig på plass de siste signeringene like før påske. 9 av nysigneringene fikk sin debut denne dagen. Treningskampen hadde blitt spikret knappe to dager før, og Oslo Fotballkrets stilte med dommer på kort varsel.

Oldenborg 3 stilte med 17 spillere, inkludert fjorårskaptein Lars Tore, med draktnummer 10 som i gamle dager, som kom ut av retirement for en kamp (for denne gang). Med


"Nye" Oldenborg 3;
Startoppstilling (f.h.): 3-5-2

Magnus (GK)
Markus - Øyvind - Eirik
Erik - Franco - Preben - Magne - Per
Anders Borgås - Kjell

Startet på benken: Erlend (GK), Blix, Lars Tore, Vegard Hopøy, Kristoffer, Per Markus

"Det er en fin dag for fotball, dere" - Arne Scheies ord klinger i hodene våre når dommeren blåser i gang kl 10.15. Ja, en fin dag, men relativt kaldt, så undertegnede ber innbytterne holde seg kontinuerlig i oppvarming. Begge lagene er innstilt på å spille mest mulig langs bakken på den fine kunstgressmatta. Oldenborg 3 maler på, og kommer til de første sjansene. Ballen går dessverre utenfor på disse mulighetene, eller så rydder keeper opp.

Etter ca et kvarter avanserer Franco på midten. Han ser Per på et av sine mange maksløp på venstrekanten, og slår en strøken pasning diagonalt. Trønderen avanserer mot 16-meteren og finner Preben på ca 16-17 meter. Preben hamrer til, ballen treffer stolpen, Kjell er lynraskt på returen og finner nettmaskene millisekundet etter at lydbølgende etter stolpetreffet når oss på sidelinja. 1-0 til Oldenborg 3! Skeid 2 gir seg ikke, men bretter opp armene. Vi blir litt nochalante i forsvar, og i stedet for å mokke ballen opp i banen Championship/6.div Bjølsen-style, prøver vi litt mer finesse. Dette går ikke i dette tilfellet, en Skeid 2 spiller snapper ballen, avanserer, drar av en mann og skyter knallhardt i mål fra 16-meteren. 1-1, ca 20 minutter godt.

Vi lar de første beina hvile seg, og bytter innpå noen friske bein. Vi kommer til flere større sjanser, men keeper/forsvar redder, Anders sitt skuddsikte er innstilt 4 dager frem i tid, og Per Markus har en skostørrelse for lite da han kaster seg fram på et innlegg fra Vegard. 1-1 til pause. Et skår i gleden er at Preben må av med skade midtveis i omgangen. Det tidlige kamptidspunktet har nok sitt å si for den manglende publikumsinteressen for kampen, men litt uti 1.omgang kommer to fans; kona og dattera til vår nr 10.

Det gjøres noen flere bytter i pausen, og vi går ut for å prøve å score raskt. Det kjempes og duelleres, og flere fine kombinasjoner kan nytes fra sidelinja. 10 minutter uti omgangen har Per ballen på venstresiden og på sin mindre foretrukne fot (den venstre). Han løfter blikket, ser at det er ledig i motsatt kryss, og legger inn/skyter? Ballen får en nydelig kurve, og fyker utagbart i krysset. 2-1! Anders godskrives en assist.

Mindre enn et kvarter senere lufter Per skuddfoten igjen. Denne gangen smeller ballen i tverrligger (ihvertfall etter undertegnedes hukommelse). Like etter slår en eller annen blåkledd spiller inn (Eirik?), Kjell stusser inn i 5-meteren, og Per Markus lukter nedfallsfrukten og setter ballen i mål fra kloss hold med kneet. Det var nok en knepen offside, men i og med at dommeren verken har linjedommer eller replay, er det vanskelig å se. 3-1!

I et senere angrep bryter Erik ballen halvveis inn på Skeid's halvdel, avanserer, og bøyer ballen mot krysset. Dessverre treffer det treverket og går ut. Skeid 2 kommer på jevnlige visitter inn mot motsatt mål. En rødkledd spiller vinner ballen, glir unna et par taklingsforsøk halvveis preget av at klokka ennå ikke er 12.00, og trer ballen igjennom til samme mann som scoret 1-1. Han tar den fint med seg og setter den lavt i mål. 3-2 og 10 minutter igjen.

Vi fortsetter å presse. Etter 86 min vinner Anders ball høyt, og skyter innlegg langs bakken i retning de andre spissene. En Skeid-forsvarer kommer ilende til, og treffer pasningsforsøket med stor kraft, og styrer ballen inn i krysset. 4-2!

I sluttminuttene er det hyppige bytter, da saften i beina til folk begynner å minke. Fra sidelinjene ropes det på innhopp fra undertegnede. Vi leder med to mål, og det er begrenset hvor mye skade (på eget lag) jeg kan utrette på noen få minutter. Dessuten har jeg ikke varmet opp, så 3-4 min er akkurat passe spilletid for min del. Da klokka nærmer seg 90, trer jeg på meg blå drakt med nr 32, som den italienske panserspissen Christian Vieri hadde i sine glansdager. Trøyenummer (samt nåværende vekt) er vel det eneste jeg og godeste Christian har til felles. Jeg entrer banen og går opp i min sedvanlige "siste minutters-rolle" som spiss.

Det første som skjer er at ballen blir slått opp fra Markus og opp mot midtsirkelen hvor jeg befinner meg med ryggen mot motstandernes mål. I mitt hode er ideen klar; flikke ballen videre til Eirik som kommer fossende på venstrekanten, og beinfly mot motstandernes mål i jakten på min første Oldenborg 3-scoring. Ideen er genial, men øye-fot-koordinasjonen min (og teknikken generelt) er på et heller lavt nivå, så i stedet for den flotte flikken med utsida av foten, treffer jeg ballen altfor høyt oppe i lufta med tåa, så den stiger høyt og rett opp i Oslo-himmelen. Imidlertid klarer gode lagkamerater å ta den ned og avansere, så vi får kommet til avslutning og corner. Høyt press følger, og en ny corner følger. Jeg løper rundt som James Wilson gjorde mye i United-trøya i høst (med tilsynelatende lite resultat), dog uten den samme farten. Uten sammenligning her også forøvrig. Vi biter oss fast på Skeid 2's halvdel.

Så skjer det. Erik vinner ball og skjærer inn fra venstre. Han slår en nydelig ball til meg. Jeg har selvfølgelig løpt for tidlig inn mot mål, og står i dette øyeblikket på femmeteren nær venstre stolpe, med ryggen mot mål. De neste sekundene skrur jeg av hjernen, og handler på (godt gjemt?) instinkt. Ballen kommer, jeg bruker en touch til å dempe mens jeg har mann i rygg, så snur jeg meg og skyter mellom beina på keeper og ned i lengste hjørne. En scoring som Christian Vieri kunne gjort (men på et høyere nivå og med et hardere skudd, i ærlighetens navn). 5-2! Jeg har scoret mål! Mitt Første for Oldenborg 3! Ekstatiske (og delvis overraskede) lagkamerater kommer stormende til for å gratulere. Den mest realistiske måten jeg hadde sett for meg å score mitt første mål på, har vært enten en tap-in på blank goal eller straffe, så det blir ikke den feiringa jeg hadde planlagt. Det å rive av seg trøya, hoie og skrike og pose Ronaldo-style på sidelinja har liksom ikke den samme appellen på 5-2 i en treningskamp en kald lørdags formiddag. Dessuten kunne synet av meg i bar overkropp (et helt annet syn enn Ronaldo, på alle måter) brent seg inn på netthinna til forskrekkede medmennesker og gitt disse mentale senskader.

Dommeren blåser av 1 min etter, og vi har vunnet vår eneste treningskamp før sesongstart. Vi er i flytsonen (ihvertfall fram til onsdag). Da gjelder det! Serieåpning, here we come!

Kampen oppsummert: en fin test før alvoret braker løs. God innsats fra samtlige spillere. Mange fine kombinasjoner, og mange sjanser skapt. Litt rusk og kommunikasjonssvikt til tider, men det er ikke rart med tanke på at vi har mange nye spillere som spiller i et for mange litt uvant system.
Tusen takk til Skeid 2 for en hyggelig og fairspilt kamp. Lykke til i sesongen! Takk også til dommeren, som stilte på kort varsel.

På onsdag 15.april gjelder det! Da skal det kjempes om de første poengene i 6.divisjon avdeling 3 sesongen 2015. Vi møter Nesodden 3 til edel kappestrid i 2*45 min på Bjølsen Kunstgress kl 20.15. Ta på deg ei blå jakke, lue eller skjerf, og kom og hei oss fram!




Fotnote 1:
Skeid 2 som vi møtte, er et lag i breddeavdelinga til idrettslaget Skeid. Førstelaget her spiller i 4.div
Forveksles ikke med Skeid Fotball 1 og 2, som er adskilt fra resten av idrettslaget Skeid, og spiller i hhv 2.div og 5.div

Ingen kommentarer: