Ny side: Oldenborg3.com

tirsdag 13. september 2011

Oldenborg 3 = Fugl Fønix! :)

Vi er nede, vi er i ferd med å gå ned for telling. Vi kaver under vann i en kiste, og vaktmesteren er i ferd med å fylle på en ekstra bøtte og slå inn den siste spikeren. Den fete damen stemmer opp til siste sang, og kuene er mette og i ferd med å vende hjem.

Vi ligger under 1-4 mot Ullern 3 på bortebane. Vi er slitne, frustrerte og resignerte. Det er 20 minutter igjen, og vi har nettopp fått straffespark i mot.

Det er snart over....



Undertegnede er helt ute av det. Vi har sluppet inn 3 mål på kort tid, og min nøling på en lang ball i bakrom gjør at Erik ikke har noe annet valg enn å takle motstandernes spiss uten å treffe ballen. Dommeren har naturlig nok blåst straffe, og Ullern 3-spilleren legger ballen på merket. Jeg signaliserer til benken at jeg vil byttes ut etter at de har satt straffen. Katastrofe-overskriftene flasher foran meg; "Oldenborg 3 kastet bort seriegullet," "Katastrofal borteform spolerer opprykk," "Ny keeper, anyone?" "Treneren må gå", "Close, but no sigar"

1-4, og straffe imot. Gode odds for 1-5 og god natt. Var det slik det skulle ende? I Hans Olav sin avskjedskamp, på Joachim sin bursdag? Ryker opprykket?

Ullern 3-spilleren løper mot ballen. Jeg avventer. Han hamrer til ballen. Jeg kaster meg ned til venstre, i samme hjørne de satte straffen sist. Ballen treffer tverrligger og går skyhøyt over. Det er fremdeles håp. Den fete damen hoster litt, og kuene avventer hjemreisen. Jeg løper og henter ballen. Lite ante jeg at vi skulle få oppleve det største comebacket noensinne fra Oldenborg 3, et comeback som ble fotballens svar på Lasarus.


Vi spoler tiden tilbake.

kl 19.30. Det er snart duket for Oldenborg 3's siste seriekamp i 2011-sesongen. Saken er klar. Med seier så tar vi 1.plassen, spill i KM og forhåpentligvis opprykk (om Oldenborg 2 klarer 2.plassen i divisjonen over). Med 1 poeng har vi en fair sjanse til å bli blant de to beste. Med tap, så kan vi henge i en tynn tråd.
Folk er veldig gira. Tabelltoppen skal spikres. Den fæle bortestatistikken skal forbedres. Joachim fyller 24 år i dag og er på vei inn i sine beste år som fotballspiller. Hans Olav spiller sin siste kamp for de blåkledde før han vender snuten mot Bergen.
Værgudene har bestemt seg for å gjøre omstillingen til Vestlandet best mulig for unge Hellerud, og åpner slusene på vidt gap.
I dette været, og på bortebane, var det ikke så rart at våre trofaste supportere glimret med sitt fravær, med unntak av Chris sin bedre halvdel; fantastiske Hanne Aasen Wilhelmsen, som stilte opp på sidelinja. STOR cred! :)
Et annet gledelig faktum er at banen er dekket av flomlys. Godt at ihvertfall breddefotballen klarer å få startet kampene tidsnok :D
Den interne kampen om toppscorertittelen er på forhånd mindre spennende, da Jutul 2 trakk seg uka før, og dermed trekkes 2 av målene til Preben. Sid sier at han (Sid) skal score 8 i kveld slik at han stikker av med toppscorertittelen.

Startoppstillingen (f.v. 4-4-1-1):

Erlend; Bjørnar - Joachim - K.A - Erik; Chris - Torleif - Ole - Lars; Preben; Andreas

Disse startet på benken: Sid, Sindre, Alex, Jon, Øyvind, Hans Olav.


1.omgang
Oldenborg 3 satser på suksessoppskriften fra sist kamp, og går ut i hundre med det mål for øyet å få en tidlig scoring og la Ullern 3-spillerne (for øvrig uten innbyttere) løpe imellom til krampen tar dem. Underlaget byr til raskt spill. Oldenborg 3 pøser på med innlegg og baller i bakrom.
Etter 10 minutter finner Andreas Lars "Messi" Langås med en fin ball på kanten av 16 meteren. Den joviale frolendingen ligger på riktig side av offsidegrensa (ikke særlig giret på å nå 100 offsides i år også), og drar med seg ballen inn. Lars dundrer ballen mot mål, men keeper er med på notene og avverger. Returen spretter ut igjen til Lars, som må bruke hodet (og det inni). Dette har gitt dårlig resultat for han de siste kampene (bruk av utsiden av hodet; red.anm), men nå er han iskald og header ballen i mål. 1-0!!!! Deilig!

Oldenborg 3 fortsetter å angripe, mens Ullern 3 viser at de slett ikke er ufarlige offensivt. Imidlertid gjør midtbanen med Ole, Preben og Torleif, manns jobb og bryter mye på midten. Bak er forsvarsrekka solid. Torleif holder litt i hånda på en spiss, og blir tidlig belønnet med gult kort. Sid, Sindre, Alex, Jon, Øyvind og Hans Olav kommer innpå for småslitne bein og løper og løper, mens Ullern 3-spillerne kikker drømmende mot deres tomme benk. Vi dobler på kantene i angrep, men det blir mye nesten.
Etter litt klabb og babb etter 35 minutter kommer en hvitkledd løpende inn i 16-meteren. Jon fikk dame for en knapp måned siden (STOR gratulasjon), og vil vise at han ikke er en tøffel. En knallhard takling, en flyvende U3, og straffe som resultat.
Straffen blir satt med stor kraft til venstre for meg. Jeg går samme vei, men den er akkurat litt for hard til at jeg klarer å få en hånd på den. Et ord som ikke egner seg på trykk unngår å bli uttalt i siste liten. En sur utligning og 1-1.
Omgangen ebber ut med mange Oldenborg 3-skudd fra distanse.

I pausen blir vi enige om å fortsette det gode spillet vi tidvis viste i 1.omgang.


2.omgang
Jeg trodde Ullern 3-spillerne kom til å være litt møre etter 45 minutter, og uten noen på benken regnet jeg med at de kom til å slite etterhvert. Sjelden har jeg tatt mer feil på den fotballmessige fronten. De løper som kaniner på speed, og kommer stadig i angrep. Drillo har også sendt dem en sms der han sier at på vått føre er det 57,43% større sjanse for å få mål som resultat av baller slått i bakrom. Etter bare 5 minutter får vi et kraftig skudd for baugen, og vår landslagstrener viser nok en gang at han har peiling på statistikk. En ekstremt høy ball blir slått fra midten mot vår 16-meter, jeg er på halvdistanse og en U3-spiller header ballen inn ved stolpen. 1-2! Totalt unødvendig. Skal bortespøkelset (1-1-4 før dagens kamp) hjemsøke oss igjen?

Ullern fortsetter å presse, og kommer til flere avslutninger der de fleste heldigvis går utenfor. Vi får ikke spillet vårt til å stemme, og blir gang på gang presset tilbake. I det 60.min legger de inn fra en av sidene (husker ikke hvilken), og en spiss får "slicet" ballen med foten, og den går over en nok en gang ikke helt patent målvakt. 1-3!! Vil elendigheten ingen ende ta?

Bare et par minutter senere får de en corner. Etter en kort variant drar en U3-spiller seg inn i venstrekanten av 16-meteren. Nærmeste hjørne er dekket av keeper og utespillere. Dessverre har han lest den berømte læreboka, og skyter ballen inn mot mengden av spillere i midten av 5-meteren der en hvitkledd får pirket ballen i mål. 1-4!!! Dette er som en skrekkfilm. Bjørn Eidsvåg har satt ord på det vi tenker i dette øyeblikket..."det var kje sånn d sku vær, d var kje sånn d sku bli." Jeg klyper meg i armen og vil våkne fra marerittet. Jeg er våken. Dessverre.

Ullern 3 fortsetter å pøse lange baller. Ifølge tallknuseren Egil har man etter scoring etter ball i bakrom på vått underlag ytterligere 17,08% sjanse for å få et nytt mål som resultat av dette. Mål blir det ikke direkte, men de får straffespark i det 70.min etter at jeg blir stående litt for lenge, og Erik desperat takler spissen inne i feltet. Dommeren er nådeløs - STRAFFE!!

Vi ligger nede. Men straffen går i tverrligger og ut (jfr innledningen). Det er fremdeles håp. Straffe er statistisk sett veldig ofte mål, men nå brøt vi statistikken. Vi kan bryte flere barrierer. Vi brøler til hverandre. Vi skal opp i knestående. Vi SKAL ha et mål!

72.min: Al Pacinos tale i filmen "Any Given Sunday" går gjennom ørene våre. In this team, we fight for that inch!!! Vi får kjempet oss til en corner. Torleif har studert David Beckham mye på Youtube de siste dagene, og legger en strøken ball som selv Mesteren ville fått gåsehud av. Bergenseren legger den perfekt inn i feltet, der bursdagsbarnet Joachim på like perfekt vis hæler ballen direkte i motsatt hjørne i mål. 2-4!!! Game on! Dette kan vi snu!
(den observante leser har lagt merke til at jeg har byttet ut Chris med Torleif. Etter en faktasjekk (prat med stats-orakelet Lars) viste det seg at det var Torleif som la corneren som Joachim scoret på. Chris la corneren i forkant av dette, som gav resultat i den nevnte corner som Torleif slo, dvs at Chris også skal få litt av æren, men hovedæren (og assist) går til Torleif.

U3 fortsetter å kjøre på for å punktere kampen, men forsvaret rydder heroisk opp. Undertegnede gjør litt godt igjen med et par kvalifiserte redninger. Kampen bølger fram og tilbake.
Vi får gradvis bedre grep på kampen, og kort tid etter er Preben på vei gjennom. En U3-spiller takler han uten å treffe ball, og dommeren kommer løpende. Rødt kort til U3-spilleren! Kanskje noe hardt idømt, men i og med at taklingen var bakfra i farlig posisjon kan det forsvares. Vi bytter stadig, og folk jobber som helter.

78.min: Alex har jobbet hardt uten å fått betalt for det. Preben har lest mantraet "det beste du kan gi en god venn er en god pasning." Han slår en nydelig stikker til Alex som er på løp. Ene backen til U3 lager et stygt hakk i den vannrette rekka av forsvarere, og opphever offsiden totalt. Alex er iskald og setter ballen nede ved høyre stolperot. 3-4!! Vi er i ferd med å svømme opp til overflaten.

Nå er det Oldenborg for stadig mer av penga. Vi slipper skuldrene ned og ruller opp flere angrep ved vingene Sindre*2. Midtbanen tar stadig mer over, og U3-spillerne begynner gradvis å merke kjøret.

84.min: Andreas slår en nydelig ball til Preben som har blitt flyttet ut på høyrevingen. Han avanserer og slår 45 grader ut til Ole Fredrik som fra hjørnet av 16-meteren dundrer til på direkten med høyreslegga og skrur den utagbart rundt keeper og i hjørnet. Et vanvittig skudd! 4-4!! Ekstatiske tilstander! Vi er på vei tilbake! Vi svømmer mot overflaten. 1 poeng er vel og bra utfra forutsetningene vi hadde for knapt et kvarter siden, men vi vil ha mer. Preben tar forøvrig ledelsen i assist-toppen.

U3 har heller ikke gitt opp, en mulig seier er av stor betydning for dem. De slår lange baller, som vi renser unna. For en kamp for den (nøytrale) fotballsupporter. Noen av oss har en legendarisk kamp for Sagavoll mot Grenland fhs noen år tilbake i bakhodet. Da lå vi under 1-4, men vant til slutt 5-4. Kan vi håpe på en reprise? Preben blir igjen klippet ned. Sid er førstemann på åsstedet (selvfølgelig) og bruser med fjærene.

89.min: Is this it? Is this their moment? Ordene en kjent fotballkommentator sa for mange år siden ringer i hodet mitt der jeg ser gutta fosse framover. Andreas får en nydelig ball på høyresiden, vårt trenertalent avanserer og legger perfekt inn til Alex som kommer i herlig driv akkurat der han skal og kjemper inn vårt 5. mål. And Alex has won it!!! 5-4!!! Uvirkelig!! Det er et unisont jubelbrøl fra de blå på banen og benken!!

90+4: Dommeren blåser av. 5-4 til Oldenborg 3!!! For et comeback!! Vi har vunnet serien! Champions!!!!

U3-spillerne er sønderknuste...jeg tenker på Bayern München-gjengen i 1999. Vi derimot, er i skyene! Det er euforiske tilstander! Vi klemmer hverandre. Tøffe mannfolk. Det er godt å klemme! Jeg har tårer i øynene, gledestårer. Der jeg for knappe 25 minutter siden var nede, resignert, svever jeg nå på en sky, det er som å være født på ny!! Jeg tror alle oss i blått føler det samme. Som en fugl Fønix har vi reist oss fra asken, kjempet mot alle odds og vunnet!! Deilig!!!! Vi tar bølgen for Hanne. Hadde det ikke vært hverdag imorgen, hadde vi nok reist til et sted og hatt en stor fest (vel og merke i ordnede former).

TAKK, gutter! Dette er noe av det største jeg har vært med på i fotball. For en kamp, for en innsats, for et lag! Oldenborg 3!!!!


(bilder kommer)


Kampfakta:

Oldenborg 3 vs Ullern 3 (borte)
Ullern Kunstgress
Mandag 12.09.2011
Kl 20.15

0-1: Langås (ca. 10 min.) (Andreas)
1-1 (ca. 35 min.)
PAUSE
2-1 (ca. 50 min.)
3-1 (ca. 60 min.)
4-1 (ca. 62 min.)
4-2: Joachim (72 min.) (Chris)
4-3: Alex (ca. 78 min.) (Preben)
4-4: Ole Fredrik (ca. 84 min.) (Preben)
4-5: Alex (ca. 89 min.) (Andreas)

18 kommentarer:

eriqsandro sa...

Ble starstruck da jeg så meg selv i speilet i dag tidlig; Tenk, han der vant 7. divisjon avdeling 2, med den legendariske sistekampen mot Ullern 3. Utrolig!

Chris sa...

Fantastisk resultat gutta, og et legendarisk kampreferat Erlend!

KimS sa...

Fy kløken når jeg leser dette faller jeg enda lengre ned! Var dere så fortapt?!! 1-4? Straffe i mot?!

Nei gratulerer så mye, vell fortjent! Flott lag å spille mot, (det helt motsatte av Fagerborg) og ville vært synd om Jutuls avskjed skulle gå ut over dere. Karma:)

Mvh Vestre Aker

Strømme sa...

Gratulere med ligagullet og en SYK siste kamp! Hilsen Christian - Vestre Aker!

torstein sa...

Leser dette med en tåre i øyekroken! For en kamp jeg har gått glipp av mens jeg har solgt lam på meny! Gleder meg til KM nå!!

Gratulerer gutta! Sterkt!

Anonym sa...

Fantastisk gutter!!!!!

Anonym sa...

Mens jeg satt og leste dette kampreferatet så fikk jeg gåsehud! Stor skriving Erlend. Gratulere ma seriegullet gutta! Peder

Anonym sa...

Erlend :) Tidenes kampreferat.
Dette skal jeg ta print scrn av og bruke som bakgrunn.

Anonym sa...

For en kamp, men ikke minst for et kampreferat Erlend. Du kalles ikke legende uten grunn! Stor lesning...
Og hyggelig med lyd fra folk fra andre lag som er innom bloggen :)

Øyvind

joachim sa...

Føyer meg inn i rekken av imponerte lesere Erlend!

Forresten så trur eg det var torleif som la corneren til meg, og ikkje chris, men kan jo selvfølgelig ta feil!

Langås sa...

Må bare få si at jeg er så SYKT STOLT over å få være en del av dette fantastiske laget! I tillegg må det gis enorm cred til Erlend Legend for dette episke kampreferatet!

Og takk til Vestre Aker-spillere for hyggelige kommentarer! :)

erlend sa...

igjen, gutter; takk for en episk opplevelse igår!! :) Håper å se flest mulig av dere på treninga på lørdag og hos H.O på søndag (da United banker Chelsea :D)

Vestre Aker; Takk for det. Lykke til med siste kampen, krysser fingrene for at dere tar 2.plassen.

Wam-Kam; Takk! (jfr kommentar på sist innlegg). Lykke til med de siste kampene deres, så ses vi nok til dyst i KM :)

Langås sa...

Har herved fått bekreftet hvem som var tilretteleggeren til Jokkes mål, og det var, som han (Jokke) trodde, ingen ringere enn Åsanes Zidane: Torleif.

Anonym sa...

Ettersom Oldenborg 2 ikke rykker opp er det vel klart at ikke dere heller rykker opp??

Langås sa...

I prinsippet så er det slik, men jeg synes i all rettferdighet at vi burde spille om det. Nå har de jo pine meg hatt to sjanser og vi har vunnet 7. div. to år på rad, det får da være grenser.

Nr. 27 sa...

Hei boyzz! Utrolig hyggelig at VI (alle som har spilt for 3. laget i år:) tok avdelingsseieren! Skal på et møte neste uke ang. stridsspørsmålene om 2. og 3. laget. Hadde vært interessant å hørt dere spillerenes tanker om det! Sjekk ut innlegget: http://oldenborg1.blogspot.com/2011/09/tre-lag-en-klubb.html og diskusjonen på: http://www.gjestebok.nethut.no/gb/oldenborg1.html

Hilsen Nr. 27.

Anders - Wam-Kam sa...

Gratulerer med avdelingsseier og lykke til med KM!

Langås sa...

Takk for det, Wam-Kam-Anders! :)